MALARZE ŚWIATŁA czyli o luministycznych poszukiwaniach w polskiej sztuce przełomu wieków to cykl 6 wykładów z historii sztuki. Przełom XIX i XX wieku to w sztuce polskiej czas pogłębiania świadomości dotyczącej znaczenia gry światła w obrazie i coraz baczniejszej obserwacji związków między słońcem a kolorem. Rosnąca rola pejzażu, traktowanego niekiedy jako malarskie wyznanie i spojrzenie „w głąb duszy” otwierała pole do luministycznych eksperymentów, ale fascynacja rozmaitością braw i natężeń oświetlenia wpłynęła także na inne gatunki, takie jak martwa natura czy portret.
Jak sprawić, żeby obraz – nie będący przecież źródłem światła – nagle zaczął jarzyć się własną mocą? Wielkim mistrzom dane było posiąść ten sekret.
9.05. godz. 20.00-21.30 Wojciech Gerson. Wielki nauczyciel wielkich mistrzów
16.05 godz.20.00-21.30 Aleksander Gierymski. Światło dnia, światło nocy
23.05 godz.20.00-21.30 Leon Wyczółkowski. Ile kolorów może mieć ziemia?
30.05 godz.20.00-21.30 Wojciech Weiss. Mrok pleneru i światło pracowni
6.06 godz.20.00-21.30 Władysław Ślewiński. Nad bretońskim brzegiem i w Tatrach.
13.06 godz.20.00-21.30 Gustaw Gwozdecki. Gwiazda na dwóch kontynentach
Prowadzący: Paweł Bień- historyk sztuki, kulturoznawca, poeta. Ukończył Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na uniwersytetach Wrocławskim i Warszawskim. Stale współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Gościnnie wykładał m. in. w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, biurach wystaw artystycznych oraz kilkunastu Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Autor książki poetyckiej „Światłoczułość” (Łódź, 2021).