„Klient musi być zadowolony. / Nieporozumienia wykluczone.”, takim mottem Witkacy otwierał Regulamin swojej jednoosobowej „Firmy Portretowej S. I. Witkiewicz”. Przedsięwzięcie przyniosło artyście nie tylko rozgłos, ale i niezłe dochody, a wśród chętnych na wizerunek kreślony pastelami zakopiańskiego mistrza znalazł się nie tylko krąg zakopiańskiej bohemy, ale także przedstawiciele artystycznego, naukowego, a nawet politycznego parnasu II Rzeczpospolitej.
Uwieczniając swoich klientów „Firma Portretowa” działała według ściśle określonych reguł. Wizerunki podzielone były na kilka typów oznaczonych literami, i tym kluczem prześledzimy imponującą spuściznę portretową, którą pozostawił po sobie autor „Nienasycenia”. Witkacy zastrzegał skwapliwie, że „wykluczona jest wszelka krytyka, tak dodatnia, jak ujemna, bez specjalnego upoważnienia firmy”, ale ten punkt Regulaminu na szczęście możemy już pominąć.
Cykl 4 wykładów
1. 22 maja-Zanim powstała firma
2. 29 maja-Ładne, gładkie, wylizane, czyli portrety typu A i B
3. 5 czerwca-Charakterystyka subiektywna, czyli portrety typu C i D
4. 12 czerwca -Według intencji firmy, czyli portrety typu E
Opowiada PAWEŁ BIEŃ