Nowe wydarzenie
CZTERY ODSŁONY KOBIECOŚCI

CZTERY ODSŁONY KOBIECOŚCI

Wydarzenie zakończone

 Cykl 4 wykładów online poświęconych niezwykłym obrazom.

Kobiecość to niezwykle pojemne i subiektywne pojęcie. Każda epoka definiowała je nieco odmiennie, opierając się na przekazać kulturowych i literackich. W cyklu spotkań przyjrzymy się jak “kobiecość” wykorzystywali artyści w czasach nowożytnych i nowoczesności na przykładzie czterech arcydzieł malarstwa europejskiego. 

 12.10 godz. 20.00 “Wenus z Urbino” Tycjana
Bogini miłości czy cnotliwa narzeczona szykująca się na spotkanie oblubieńca? Kogo właściwie sportretował Tycjan? W poszukiwaniach odpowiedzi na te pytania będzie nam towarzyszyła refleksja o mocy nagiego kobiecego ciała w tworzeniu ideału kobiecości.

19.10 godz. 20.00 “Batszeba z listem od króla Dawida” Rembrandta
Domowe zacisze i porażająca niemoc. Tak dwoma słowami można opisać przejmujący obraz namalowany przez Rembrandta, dziś znajdujący się w Luwrze. Przyjrzymy się losom jego bohaterki - biblijnej Batszeby, która wypełnia swoją rolę bycia małżonką, a zarazem odsłania przed widzem smutne oblicze kobiecości.

26.10. godz. 20.00 “Judyta i Holofernes” Artemisii Gentileschi
Zemsta za gwałt czy rzucenie wyzwania rywalom: malarzom-mężczyznom? Temat najpopularniejszego dzieła Artemisii Gentileschi nieodwracalnie splótł się z wydarzeniami z jej życia. Przyjrzymy się, kiedy kobiece bohaterki obrazów mogły być waleczne, ale też jakie zagrożenia czyhają na kobiety-artystki.
 

02.11 godz. 20.00“Bar w Folies-Bergère” Édouarda Maneta
Kim stały się bohaterki obrazów po rewolucji przemysłowej? Bohaterka z obrazu Maneta odarta jest z woalu mitologicznej czy biblijnej opowieści, nie potrzebuje już pretekstu, by zostać namalowaną. Jest ubrana po sam koniuszek brody i patrzy wprost na widza. “Bar w Folies-Bergère” pomoże nam spojrzeć na nową wersję kobiecości w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku.

 Prowadząca: Aleksandra Janiszewska-Cardone na co dzień pracuje jako kustoszka malarstwa niderlandzkiego, holenderskiego oraz flamandzkiego w Muzeum Narodowym Warszawie. Kuratorka wystawy „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii” (2021: MNW), współkuratorka: „W warsztacie niderlandzkiego mistrza…” (2017: MNW); „With a Curious Eye. Mannerist Painting from the National Museum in Warsaw” (2017: Tallin, Estonia); „Cranach. Natura i sacrum” (2021: MNW). Członkini międzynarodowego stowarzyszenia kuratorów sztuki niderlandzkiej CODART, gdzie zasiada w panelu doradczym ds. wykluczeń. Autorka katalogów oraz artykułów naukowych. Przygotowuje rozprawę doktorską „Modyfikacje w niderlandzkich portretach donatorskich XV i 1. poł. XVI wieku. Antropologia sprawczości i obecności” pod kierunkiem prof. Antoniego Ziemby.

 

 

Od 12 października 2022, środa
Do 02 listopada 2022, środa
Od 2000 Do 2130
ONLINE
Stwórz swoją stronę wydarzenia
Zapisuj uczestników, sprzedawaj bilety
Zacznij już teraz