Cykl 4 wykładów online poświęconych niezwykłym obrazom.
Kobiecość to niezwykle pojemne i subiektywne pojęcie. Każda epoka definiowała je nieco odmiennie, opierając się na przekazać kulturowych i literackich. W cyklu spotkań przyjrzymy się jak “kobiecość” wykorzystywali artyści w czasach nowożytnych i nowoczesności na przykładzie czterech arcydzieł malarstwa europejskiego.
12.10 godz. 20.00 “Wenus z Urbino” Tycjana
Bogini miłości czy cnotliwa narzeczona szykująca się na spotkanie oblubieńca? Kogo właściwie sportretował Tycjan? W poszukiwaniach odpowiedzi na te pytania będzie nam towarzyszyła refleksja o mocy nagiego kobiecego ciała w tworzeniu ideału kobiecości.
19.10 godz. 20.00 “Batszeba z listem od króla Dawida” Rembrandta
Domowe zacisze i porażająca niemoc. Tak dwoma słowami można opisać przejmujący obraz namalowany przez Rembrandta, dziś znajdujący się w Luwrze. Przyjrzymy się losom jego bohaterki - biblijnej Batszeby, która wypełnia swoją rolę bycia małżonką, a zarazem odsłania przed widzem smutne oblicze kobiecości.
26.10. godz. 20.00 “Judyta i Holofernes” Artemisii Gentileschi
Zemsta za gwałt czy rzucenie wyzwania rywalom: malarzom-mężczyznom? Temat najpopularniejszego dzieła Artemisii Gentileschi nieodwracalnie splótł się z wydarzeniami z jej życia. Przyjrzymy się, kiedy kobiece bohaterki obrazów mogły być waleczne, ale też jakie zagrożenia czyhają na kobiety-artystki.
02.11 godz. 20.00“Bar w Folies-Bergère” Édouarda Maneta
Kim stały się bohaterki obrazów po rewolucji przemysłowej? Bohaterka z obrazu Maneta odarta jest z woalu mitologicznej czy biblijnej opowieści, nie potrzebuje już pretekstu, by zostać namalowaną. Jest ubrana po sam koniuszek brody i patrzy wprost na widza. “Bar w Folies-Bergère” pomoże nam spojrzeć na nową wersję kobiecości w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku.
Prowadząca: Aleksandra Janiszewska-Cardone na co dzień pracuje jako kustoszka malarstwa niderlandzkiego, holenderskiego oraz flamandzkiego w Muzeum Narodowym Warszawie. Kuratorka wystawy „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii” (2021: MNW), współkuratorka: „W warsztacie niderlandzkiego mistrza…” (2017: MNW); „With a Curious Eye. Mannerist Painting from the National Museum in Warsaw” (2017: Tallin, Estonia); „Cranach. Natura i sacrum” (2021: MNW). Członkini międzynarodowego stowarzyszenia kuratorów sztuki niderlandzkiej CODART, gdzie zasiada w panelu doradczym ds. wykluczeń. Autorka katalogów oraz artykułów naukowych. Przygotowuje rozprawę doktorską „Modyfikacje w niderlandzkich portretach donatorskich XV i 1. poł. XVI wieku. Antropologia sprawczości i obecności” pod kierunkiem prof. Antoniego Ziemby.